Bærebruforing til auto
Lenkearm foringer: Vanlige feil og deres symptomer
- Slitt gummidel
- Sprekker, merker eller delaminering vises på lenkearm foringene under visuell inspeksjon.
- Redusert kjøretøykontroll.
- Raslende lyder fra suspensjonen høres under kjøring.
- Kjøretøyet reagerer med forsinkelse når rattet snus.
- Bilen endrer kjøreretningen tilfeldig når den kjører raskt.
- Dekk på forskjellige hjul slites ut ujevnt.
- Korroderte metall elementer
- Ukjente lyder høres fra suspensjonen når du kjører over hindringer.
- Hjulstillingens vinkel endres.
- Ujevn dekkslitasje.
- Økt vibrasjon fra karosseriet fra området der den defekte lenkearm foringen er plassert.
- Komponenten har frigang når lenkearmen ristes.
Hvordan bytter jeg ut lenkearm foring?
Uavhengige lenkearm foringer er forbruksvarer og skal derfor ikke repareres. Hvis du finner feil med dem, bytter du dem umiddelbart, ettersom langvarig kjøring med defekte foringer i verste fall kan ødelegge selve lenkearmen. Dette vil da være en unødvendig dyr reparasjon som også utgjør farer for andre på veien samtidig som for deg.
Lenkearmens foringer må byttes ut på et bilverksted, da det er behov for unikt fjerningsverktøy, og prosessen varierer mellom ulike bilmodeller og forskjellige typer hjuloppheng. Det anbefales at du erstatter komponentene samtidig på begge sider av akselen. En spesialist på bilverkstedet setter kjøretøyet med en løfteplattform, demonterer hjulet og fjerner om nødvendig motordekselet. Styrespindelen og lenkearmen blir deretter koblet fra kuleleddet, og etter dette kan lenkearmen demonteres. Deretter brukes et spesielt fjerningsverktøy som skyver ut den ødelagte foringen, og deretter installerer den nye foringen, og hele enheten settes sammen i omvendt rekkefølge. Når jobben er utført er det påkrevet at hjulstillingen justeres.
Det anbefales å erstatte fôringer til armene på en servicestasjon.
Fôringer til armene på erstattes parvis på hver aksel på bilen.
Det anbefales å skifte ut boltene og mutrene på innsiden av fôringene når du erstattes fôringer til armene.
Gjennomsnittlig levetid: 50 000 - 70 000 km.
Typer:
- I henhold til hvilken aksel den monteres på:
- Foraksel
- Bakaksel
- I henhold til monteringsside:
- Venstre
- Høyre
- Universal
- I henhold til gjensidig posisjon:
- Øvre
- Nedre
- I henhold til materiale på elastisk element:
- Med gummipakning
- Med pakning av polyuretan
Informasjon for Bærearmsforing
Bærearmsforing: Bestselgere
- Monteringsposisjon: framaksel venstre, foran, framaksel høyre
- Innvendig diameter [mm]: 12
- Material: gummi
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: bak, nede, framaksel
- Material: Aluminium, gummi
- nødvendig stykktall: 2
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: på begge sider, innvendig, foran, framaksel
- Innvendig diameter [mm]: 14,2, 14,0
- Lengde [mm]: 55,3
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: nede, ytre, bakaksel begge sider
- Innvendig diameter [mm]: 14
- Høyde [mm]: 48
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel begge sider, nede, bak
- Lagringstype: hydrolager
- Styretype: for casterstag
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: bak, framaksel venstre
- Innvendig diameter [mm]: 21
- Høyde [mm]: 50
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: bakaksel
- Innvendig diameter [mm]: 14,1
- Material: Stål
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel venstre, nede, foran, framaksel høyre
- Innvendig diameter [mm]: 12
- Material: gummi
- Renovert: Helt nye