Bærekule til auto
Kuleledd: vanlige defekter og tegn til feil
- Dødgang:
- Du kan høre banking fra forhjulene når du kjører over hindringer i lav hastighet
- Ved betydelig dødgang kan hjulet vakle under kjøring
- Bilen holder ikke stødig kurs rett frem
- Det kreves betydelig med krefter for å vri på rattet
- Smøremiddel, slitasje:
- Uvanlig banking ved kjøring over hull og humper
- Dekkene på fremre og bakre aksel slites ujevnt
- Knirkelyder når du vrir på rattet
- Hjulene endrer posisjon på veien
- Mekaniske skader:
- Fremmedlyder fra hjulene under kjøring på ujevne veier
- Kjøretøyet endrer bevegelsesbane av seg selv
- Ujevn dekkslitasje
- Rattet er hardere å vri og du kan samtidig høre knirking
Hvordan å reparere eller erstatte kuleledd?
Noen ganger er det mulig å utføre reparasjonsarbeid, for eksempel erstatte fester eller tetningselementer. Det kan imidlertid kun utføres på en servicestasjon, og bare om komponenten ikke er rustet. Produsentene anbefaler likevel at hele komponenten erstattes ved skader, ettersom kjøring med defekt kuleledd er svært farlig for både bilen og passasjerene. Dersom du har de nødvendige ferdighetene og en spesiell fjerner, kan du gjøre det selv. Følg disse trinnene:
- Sikre deg at kjøretøyet ikke kan bevege seg, skru løs boltene som holder hjulet og løft karosseriet ved hjelp av en jekk.
- Skru løs mutteren på kulebolten.
- Fjern komponent fra armen ved hjelp av en fjerner og skru ut festeboltene.
- Demonter den defekte delen.
- Monter ny komponent i bilen, men påfør spesielle antirustbehandlinger først.
- Utfør monteringen i motsatt rekkefølge.
Alltid erstatt kuleledd ved å bruke et sett på hver aksel.
Det anbefales å erstatte kuleledd på en servicestasjon.
Gjennomsnittlig levetid: 90 000 - 100 000 kilometer. Det kan variere betydelig i henhold til bilens driftsforhold.
Typer:
- I henhold til konstruksjon:
- Utformet som en enkelt enhet
- Integrert i armen
- I henhold til hvilken aksel den monteres på:
- Foraksel
- Bakaksel
- I henhold til monteringsside:
- Venstre
- Høyre
- Universal
- I henhold til monteringssted:
- Øvre
- Nedre
- Universal
- I henhold til funksjoner:
- Lager
- Førende
Informasjon for Bærekule
Kulen er plassert på bunnen av bilen. Styring og fjæring kuleledd i sammenligning med andre komponenter av friksjon arbeid i ganske vanskelige forhold. De er pusset og støvet, vannes med skittent vann eller dekkes med vann. Det eneste er at de ikke er underlagt oppvarming.
Du kan sjekke og erstatte kuleleddet uten assistanse. For å undersøke denne delen, løfte bilen og plassere den på støtter. Nøye inspisere dekker for sprekker, kutt eller tegn på lekkasje og deretter erstatte dem hvis nødvendig. Deretter prøver du å trykke på kuleleddet opp eller ned. Hvis du kan gjøre dette, er kuleleddet utslitt. Spør din assistent til å riste hjulet og trykk på kuleleddet mutteren. Hvis den beveger seg, er kuleledd halen utslitt. I dette tilfellet er det nødvendig å erstatte leddet.
Å erstatte kuleledd, løfte bilen og ta av hjulet. Deretter skrus bolten festet til ballen felles kontroll arm, men ikke fjerne den umiddelbart.
Skru mutteren på halen av kuleledd med et par vendinger. Koble kuleleddet fra spire aksel og fjern mutteren. Fjern de to boltene som holder kuleleddet til kontroll arm og fjern kuleleddet. Å installere kuleledd, setter den til kontroll arm og skyv de to festeboltene. Ikke skru dem. Sette ballen felles hale inn spire aksel og stram til mutteren til riktig moment. Trekk til festeboltene av ballen felles til kontroll arm til ønsket moment. Installer hjulet og bakken bilen.
Trenger du å kjøpe en ny ball joint? Bestille den i vår spesialiserte nettbutikk av reservedeler bildeler. Våre lave priser og lønnsomme leveringsbetingelser vil være en god overraskelse til deg. Vi kan også tilby deg andre bildeler, som tennspolen, sett med belger, oksygen sensor og vannpumpe.
Bærekule: Bestselgere
- Diameter [mm]: 38,2
- Montasjetype: presset inn
- bolt-ø [mm]: 18
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: nede, framaksel venstre, framaksel høyre, framaksel begge sider
- Konusmål [mm]: 15,6
- Konushelling: 1:8
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel nede, framaksel begge sider
- Konusmål [mm]: 18
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med festemateriell
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel, på begge sider, øvre
- Konusmål [mm]: 18
- Konushelling: 1:10
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel høyre, framaksel venstre, framaksel nede
- Konusmål [mm]: 17
- Utvendige gjenger [mm]: M14 x 1,5
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: nede, framaksel venstre
- Konusmål [mm]: 15,4
- gjengemål 1: MM12X1,5R
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel begge sider, øvre
- Konusmål [mm]: 18
- nødvendig stykktall: 2
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel nede
- Konusmål [mm]: 17,4
- Konushelling: 1/5
- Renovert: Helt nye