Bremseskiver til auto
Bremseskiver: vanlige defekter og tegn til feil
- Slitasje:
- Tykkelsen på skivene er mindre enn tillatt
- Bremsepedalen vibrerer under bremsing
- Synlige feil på skivene, forårsaket av bremseklossene: sprekker, rifter og rust
- Skivene blir ekstremt varme
- Økt klaring på bremsepedalen
- Hvine- og raslelyder når bremsepedalen trykkes inn
- Deformasjon:
- Bilen avviker fra kjørebanen under bremsing
- Rattet og bremsepedalen vakler merkbart når bremsepedalen trykkes inn
- Hvining og uvanlige lyder fra siden av hjulene under bremsing
- Bremsene låser seg når bremsepedalen trykkes inn
Hvordan å reparere eller erstatte bremseskiver?
Bremseskivene kan repareres om slitasjen er ubetydelig. Det utføres dreiearbeid for å reparere komponenten. Essensen i det er i følgende: Det øverste laget på skiven slipes ned ved hjelp av spesialutstyr, slik at overflaten blir glatt igjen. Du bør imidlertid huske at denne metoden kun kan utføres på skiver med tillatt tykkelse. Dreiearbeidet bør kun utføres på servicestasjoner av erfarne fagfolk, ettersom det kreves spesielle ferdigheter og du må ha egnet utstyr tilgjengelig.
Dersom slitasjenivået og defektene er så alvorlig at skiven ikke kan repareres, må den erstattes. Du bør huske at bremseskivene skal erstattes parvis på akselen. Nye bremseklossene bør monteres samtidig som skivene erstattes. Prosedyren er så enkel at du kan gjøre det selv. Prosessen kan variere i henhold til konstruksjonen på ulike kjøretøy, men generelt sett er prosedyren for å erstatte bremseskivene følgende:
- Først må ikke bilen kunne bevege seg, og underlagsklosser brukes for å sørge for at den står fast. Deretter bør du skru av hjulboltene, løfte karosseriet ved hjelp av en jekk og fjerne hjulet.
- Trekk så ned driftssylinderen.
- Rengjør deretter overflaten på bremseklave og nav, og skru løs boltene som fester bremseskiven på navet.
- Når dette er gjort, bør du fjerne bremseklaven og demontere enheten til klaven: demonter bremseklosser, kontaktfjær og braketten.
- Deretter bør du fjerne den defekte bremseskiven, monter ny komponent på plass og montere elementene i omvendt rekkefølge.

Informasjon for Bremseskiver
Bremseanlegg av alle kjøretøy er nødvendig for å redusere farten eller stoppe kjøretøyet. Hvis bremsesystemet er defekt, er det strengt forbudt å reise med bil. Tross alt, kan dette føre til alvorlige konsekvenser. Bremsesystemet består av pads og disker, som er like viktig for hele bremsen utstyr av bilen.
I dag den vanligste er bremseskiven. Det består av en roterende bremseskiven og to faste pads på begge sider inne i bøylen. Hovedelementet i denne type brems er bremseskiven fordi aktuatoren gjelder kraft til den. Automotive bremser produserer friksjon. Så, mellom skiven og bremsemekanismen er det en blokk. Ved bremsing, er den kinetiske energi omdannes til termisk en. Bremseskiver og sko er ansvarlig for denne prosessen. I dette tilfellet nyttevirkning av hele systemet er avhengig av hastigheten av den fordeling av varme. Bremseskiver har en høy driftsstabilitet. Denne bremsemekanismen sikrer en svak dråpe bremseeffektivitet når bremsene varme eller vannet blir på overflaten av friksjon.
I tillegg har de et minimum responstid, relativt lav vekt og bedre kjøling (sammenlignet, for eksempel, med trommelbrems).
Husk at sikkerheten av kjøretøyet, definert av en korrekt funksjon av bremsesystemet, direkte påvirker sikkerheten for trafikanter. Det er derfor du trenger å ta vare på kvaliteten av bremsesystemet i bilen og velge pålitelige bremseskiver. Men det er ikke så lett. Sjåfører kan ha vanskeligheter med å velge disker som i dag er det et stort utvalg av disse på verdensmarkedet av auto deler. Det er ingen tvil om at de delene du kjøper må være original. Disse delene gjennomgår en alvorlig kvalitetskontroll og er i stand til å vare i lang tid. Du kan kjøpe originale bremseskiver i vår nettbutikk. Vi tilbyr også rimelige priser. I vår nettbutikk kan du også bestille deler som bremsesko og bremsetrommelen.
Bremseskiver: Bestselgere
- Monteringsposisjon: bakaksel
- Diameter [mm]: 264
- Bremseskive type: fullt ut
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: bakaksel
- Diameter [mm]: 271,8
- Bremseskive type: fullt ut
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel
- Diameter [mm]: 259.6
- Bremseskive type: ventilert
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel
- Diameter [mm]: 282,9, 282.6
- Bremseskive type: ventilert
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel
- Diameter [mm]: 280,0
- Bremseskive type: ventilert
- Renovert: Helt nye
- Produktlinje: COATED DISC LINE
- Diameter [mm]: 312
- Bremseskive type: innvendig ventilert
- Renovert: Helt nye
- Diameter [mm]: 255
- Bremseskive type: fullt ut
- sentreringsdiameter [mm]: 65
- Renovert: Helt nye
- Diameter [mm]: 288
- Bremseskive type: ventilert
- sentreringsdiameter [mm]: 65
- Renovert: Helt nye