Clutchsett til auto
Clutch sett: vanlige defekter og deres tegn
- Deformasjon, slitasje på clutch skiven og dens elementer
- Clutchen reagerer ikke skikkelig.
- Det vibrerer når clutchen aktiveres.
- Det lukter brent når gasspedalen presses.
- Under kjøring oppover og press på gasspedalen øker ikke bilen farten.
- Svinghjul slitasje
- Det krever anstrengelse å endre fart.
- Clutchen reagerer brått.
- Det oppstår risting når clutchen anvendes.
- Skader på clutchens utløser, membran eller demperfjærerClutchen reagerer ikke fullstendig.
- Clutchen feiler når det skiftes gir.
- Bærestøy høres når clutchpedalen presses.
- Clutchpedalen sitter fast.
Hvordan å reparere clutch settet?
Vanligvis kan bilens clutch sett fungere fra 120 000 – 150 000 kilometer kjørelengde, avhengig av kjørestil og forholdene den brukes i. Som oftest skjer det ødeleggelser av clutch skiven, dens pedaler og clutchen sitt utløserlager. Normalt, når en av clutchens deler har en defekt anbefales det å bytte ut hele settet. Det lar deg først og fremst spare mye penger, og for det andre bedre effektiviteten til hele enhetens drift.
Bytting av clutch settet innebærer demontering av girkassen, handlinger som er ulike for forskjellige bilmodeller. På kjøretøy med bakhjulsdrift må du koble fra koblingen, som kobler girkassen til propellakselen. På biler med framhjulsdrift må du demontere drivakslene, girkasse kablene og deretter demontere selve girkassen.
Prosedyren med å bytte det ut er ganske arbeidskrevende og vanskelig, og krever unik kunnskap og utstyr. Det anbefales å betro slikt arbeid til spesialister på et bilverksted.

Informasjon for Clutchsett
Clutchsett: Bestselgere
- Diameter [mm]: 181
- Tannantall: 18
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med clutchplate, med utløserlager
- Renovert: Helt nye
- Diameter [mm]: 180
- Tannantall: 26
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med utløserlager
- Renovert: Helt nye
- Diameter [mm]: 190,0
- Tannantall: 18
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med clutchplate, med utløserlager
- Renovert: Helt nye
- Diameter [mm]: 228
- Tannantall: 18
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med utløserlager, med clutchplate, uten svinghjul
- Renovert: Helt nye
- Produktlinje: ZMS Modul XTend
- Diameter [mm]: 228
- Tannantall: 28
- Renovert: Helt nye
- Diameter [mm]: 235
- Tannantall: 18
- Navprofil: 18,3x20,9-18N
- Renovert: Helt nye
- Produktlinje: BR 0241
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med svinghjul, med skruesett, spesialverktøy nødvendig for montering, Tomassesvinghjul med friksjonsstyringsskive
- Tilleggsvare / tilleggsinfo: med sentral utkobling, uten føringslager
- Renovert: Helt nye
- Produktlinje: BR 0241
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med utløserlager, med svinghjul, med skruesett, spesialverktøy nødvendig for montering, Tomassesvinghjul med friksjonsstyringsskive
- Tilleggsvare / tilleggsinfo: uten føringslager
- Renovert: Helt nye