Bunnpanne til auto
Oljepanne: vanlige defekter og tegn til feil
- Mekaniske skader og deformasjon:
- Olje lekker fra pannen
- Ujevn motordrift
- Støy og banking når motoren starter
- Korrosjon:
- Oljeflekker på bakken under bilen
- Indikator for oljetrykk aktiveres
- Tap av motorkraft
- Slitasje på tetninger:
- Ingen trykk i systemet for oljesmøring
- Oljenivået senkes
- Oljeflekker på utsiden på pannen og på beskyttelsesplaten
Hvordan bytte ut oljepanne?
Oljepannen repareres kun hvis tetningene er skadet. Pakningene kan erstattes ved naturlig slitasje, forårsaket av termiske påvirkninger og konstant kontakt med olje. Som en regel utføres dette arbeidet samtidig som motoroljen erstattes.
Komponenten bør erstattes umiddelbart hvis oljepannen blir ødelagt under kjøring. I slike skadetilfeller er videre kjøring forbudt. Det er svært farlig for bilmotoren at oljetrykket senkes brått. Du bør frakte kjøretøyet til en servicestasjon hvor fagfolk kan erstatte oljepannen. Det anbefales ikke å gjøre dette selv, ettersom prosedyren krever spesielle ferdigheter og utstyr.

Informasjon for Oljepanne / oljesump
Oljepanne / oljesump: Bestselgere
- Høyde [mm]: 120
- Tilleggsartikkel/tilleggsinfo 2: med tetningsring, uten oljekartetning
- Bredde [mm]: 220
- Renovert: Helt nye
- Bredde [mm]: 280
- Seksjon: nedre del
- Lengde [mm]: 430
- Renovert: Helt nye
- Kjøretøysutrustning: for kjøretøy uten dieselpartikkel filter (DPF)
- Tilleggsvare /tilleggsinfo: med oljeplugg
- oljekarmaterial: stålplate
- Renovert: Helt nye
- Seksjon: nedre del
- Tilleggsvare /tilleggsinfo: med oljeplugg
- oljekarmaterial: stålplate
- Renovert: Helt nye
- Material: Aluminium
- Renovert: Helt nye
- Material: Aluminium
- Tilleggsartikkel/tilleggsinfo 2: med hull for oljenivåmåler, uten oljekartetning
- komponentnummer: 100-00-049
- Renovert: Helt nye
- Tilleggsartikkel/tilleggsinfo 2: uten hull for oljenivåmåler
- Material: Aluminium
- Vekt [kg]: 2,050
- Renovert: Helt nye
- Renovert: Helt nye