Pakninger (tetninger) til auto
Termostatpakning: vanlige defekter og tegn til feil
- Slitasje og tap av elastisitet:
- Lekker kjølevæske fra monteringsstedet til termostaten
- Økt forbruk av frostvæske
- Økt motortemperatur
- Termiske og mekaniske skader:
- Luftlommer i kjølesystemet
- Motoren overopphetes
- Rosa spor etter frostvæske på delene i motoren
Hvordan erstatte termostatpakning?
Termostatpakningen er en forbruksvare som ikke kan repareres, akkurat som andre deles som beskytter og forsegler elementer i bilens enheter. For eksempel, pakning for innsprøytningsdyse, pakning for differensial og så videre. Termostatpakningen bør erstattes hvis det oppdages tegn til feil.
Mulighet for å erstatte den på egenhånd, avhenger av konstruksjonen på kjølesystemet og hvor termostaten er montert. Dersom den er plassert rett i nærheten av vannpumpen, er prosedyren mer komplisert. Da trenger du spesialverktøy og visse ferdigheter. I dette tilfellet bør du kontakte en servicestasjon.
Dersom termostaten er montert i nærheten av uttaket til sylinderblokken, kan du erstatte delen på egenhånd. Prosedyren kan variere litt forskjellig for ulike bilmodeller, men generelt sett må du gjøre følgende for å erstatte komponenten:
- Tapp av kjølevæsken i en beholder
- Skru løs mutterne som fester dekselet på termostathuset
- Fjern dekselet på huset og ta ut den defekte tetningsringen
- Monter ny tetningsring
- Sett dekselet på huset på plass ved å behandle den med tetningsmasse og stramme festene
- Fyll på med kjølevæske
- Start motoren og forsikre deg om at frostvæsken ikke lekker
Tetningselementer og tilleggsutstyr som plasseres i motoren erstattes kun når motoren er nedkjølt, som for eksempel termostatpakning, pakning for oljefilterhus eller pakninger i girkassen.

Informasjon for Pakninger
En av de viktigste tetteelementene i enhver forbrenningsmotor er pakningen mellom topplokket og sylinderblokken. Moderne trender for å øke motorens volum strøm på grunn av høy kompresjon, kraft produsenter stadig å oppgradere og forbedre sine produkter.
Toppakning må tett forsegle forbrenningskammeret for gass og samtidig pålitelig forsegle oljekanalene og kanaler for kjølevæske. Overoppheting er en viktig årsak til pakninger skade. Ved overoppheting ikke bare pakninger mislykkes. Svært ofte hodet flyet eller topplokk flyet warp. Men først og fremst topplokk er skadet.
Lokal overoppheting av individuelle seksjoner av forbrenningskamrene forårsaker sprekkdannelse. Men den generelle hodet oppvarming øker senkesmiing kraft pakningen, fordi aluminium hodet utvides mer enn stålbolter.
I dag toppakning må oppfylle slike krav som pålitelighet og lang makro - og microseal, motstand mot gass, vann og kjølevæske (frostvæske), motstand mot temperaturforskjeller og høyt trykk forbrenning, motstand mot skjær og slitasje av kontakten og innsats holder når innstramming skrue.
Hvis motorblokken er defekt, er det ikke nødvendig å gå til servicesenter eller spesialitet butikken. Først av alt, besøk vår nettbutikk. Her vil du finne nødvendige deler til bilen din. Vi selger også vannpumper, lyddempere og mange andre deler. Bestilling i vår nettbutikk, sparer du tid og penger.
Pakninger: Bestselgere
- Material: NBR (nitril-butadien-kautsjuk)
- nødvendig stykktall: 1
- Lengde [mm]: 311
- Renovert: Helt nye
- Material: NBR (nitril-butadien-kautsjuk)
- Lengde [mm]: 422
- Bredde [mm]: 219,0
- Renovert: Helt nye
- Material: gummi
- Lengde [mm]: 410
- Bredde [mm]: 225
- Renovert: Helt nye
- Varetariffnummer: 8409919990
- Renovert: Helt nye
- Tykkelse [mm]: 6
- Innvendig diameter [mm]: 9
- Material: ACM (polyakryl-kautsjuk)
- Renovert: Helt nye
- for OE-nummer: 113 101 481 F
- Varetariffnummer: 4504900000
- Renovert: Helt nye
- Material: ACM (polyakryl-kautsjuk)
- Tykkelse [mm]: 5,3
- for OE-nummer: 03C 103 196
- Renovert: Helt nye
- Renovert: Helt nye