Stempelringer til auto
Stempelringer: vanlige defekter og tegn til feil
- Tap av bevegelighet på grunn av karbondannelse:
- Driften på motoren svekkes
- Det kommer røyk fra motorens veivhusventilasjonsslange
- Motorolje trenger seg inn i luftfilteret
- Det kommer overdrevent med røyk fra eksosrøret
- Det oppstår feil med motoren når den er i gang
- Slitasje:
- Motoroljeforbruket øker
- Det kommer svart røyk fra eksosrøret
- Drivstofforbruket øker
- Tennpluggene blir oljet og det dannes avleiringer på dem
- Motoren mister kraft og akselerasjonsevne
- Synlige oljeflekker på tetningsdelene i motoren
Hvordan å reparere eller erstatte stempelringer?
Driftslevetiden til stempelringer er individuelt for enhver type bil, men i gjennomsnitt er brukstiden 150 000 - 300 000 kilometer. Kvaliteten på motoroljen som brukes, luftfilter, drivstoff og bilens driftsforhold påvirker hvor fort delene blir slitt.
Hvorvidt stempelringer kan restaureres, avhenger av defekten som forårsaker tap av funksjonsdyktighet. Om det oppstår karbondannelser, kan det være effektivt med kjemisk rengjøring ved hjelp av spesielle midler.
Dersom stempelringene er skadet eller slitt, må de erstattes umiddelbart. Fagfolk anbefaler å skifte motorpakninger, motorolje og luftfilter samtidig med settet med stempelringer.
Motoren må demonteres fullstendig for å kunne erstatte dem, og trinnrekkefølgen for dette avhenger av bilmodellen. Deretter kan de defekte stempelringene fjernes. Endene på ringene i låseområdet flyttes til sidene, helt til delen kommer ut av stempelrillen. Før nytt sett med stempelringer installeres, bør åpningen måles - den bør samsvare fullstendig med kravene i kjøretøyets tekniske dokumentasjon. Tilstanden på sylinderveggene eller hylsen bør sjekkes på en obligatorisk måte. Når ringene erstattes, er det også viktig å ta hensyn til deres gjensidige disposisjoner, type og retning på ringen. Produsentene markerer monteringsretningen på reservedelen for å gjøre dem lettere å installere.
Det er svært vanskelig å montere nye stempelringer på bilen dersom du ikke har spesielle ferdigheter og utstyr. Vi oppfordrer deg på det sterkeste til å benytte deg av tjenestene til et bilverksted for å få dette gjort.

Informasjon for Stempelringer & stempelringsett
Stempelringer & stempelringsett: Bestselgere
- Sylinderboring [mm]: 76,50
- valgfri:
- Standardmål [STD]:
- Renovert: Helt nye
- Sylinderboring [mm]: 76,51
- komponentnummer: 61205, 84762, 85724
- Standardmål [STD]:
- Renovert: Helt nye
- Sylinderboring [mm]: 79,51
- komponentnummer: 1. R 1.75 CrK, 2. M 2.0 IFU, 3. DSF 3.0 Cr
- innpakningslengde [cm]: 12,5
- Renovert: Helt nye
- Sylinderboring [mm]: 76,0
- komponentnummer: 1. R2.0 IF CrK, 2. M 2.0 IFU, 3. DSF 2.5 N
- innpakningslengde [cm]: 12,5
- Renovert: Helt nye
- Sylinderboring [mm]: 81,01
- komponentnummer: 1. R 1.5 Mo, 2. NM 1.75, 3. DSF 2.0 Cr
- innpakningslengde [cm]: 12,5
- Renovert: Helt nye
- Sylinderboring [mm]: 75,0
- komponentnummer: 1. R 1.2 PVD, 2. NM 1.0 CrCN, 3. DSF 2.0 Cr
- innpakningslengde [cm]: 12,5
- Renovert: Helt nye
- Sylinderboring [mm]: 78,5
- komponentnummer: 1. R 1.2 Mo P, 2. NM 1.5 P, 3. DSF 2.5 P
- innpakningslengde [cm]: 12,5
- Renovert: Helt nye
- Sylinderboring [mm]: 77,0
- komponentnummer: 1. R1.2 IF Mo P, 2. NM 1.5 P, 3. 3S 2 Cr
- innpakningslengde [cm]: 12,5, 12,7
- Renovert: Helt nye