Radiator til auto
Kjøler: vanlige defekter og tegn til feil
- Kjernen tilstoppes:
- Økt motortemperatur
- Kjølevæskelekkasje
- Utvendig tilsmussing av radiator:
- Motoren overopphetes
- Overdreven forbruk av kjølevæske
- Trykkavlastning:
- Lekkasjer på radiator og motor
- Dampaktig røyk fra under panseret
- Tydelig lukt av frostvæske
- Frostvæsken koker under kjøring i høy hastighet
Hvordan å reparere eller erstatte kjøler?
Radiatoren er den viktigste delen av motorens kjølesystem, og derfor er det svært viktig å sjekke indikator for kjølevæsketemperatur på dashbordet. Det bidrar til at tegn til feil oppdages i tide ved defekt radiator og forhindrer at hele kjølesystemet blir ødelagt.
Det er i de fleste tilfeller ganske vanskelig og ineffektivt å reparere radiatoren i bilens motor, ettersom det reduserer driftsdyktigheten og delens pålitelighet. Derfor anbefaler fagfolk at ødelagte komponenter skal erstattes. Prosedyren kan variere for ulike bilmodeller. Det anbefales at du sjekker bilens tekniske dokumentasjon før komponenten erstattes. Hovedsakelig består prosedyren av følgende handlinger:
- Plasser bilen på en plattform eller i en heis.
- Tapp av frostvæsken i en beholder som du gjør klar på forhånd.
- Koble alle rør og tilhørende deler fra radiatoren; det kan være at viften, med huset sitt, også må demonteres Dersom det nok plass i motorrommet til at viften, med hus, kan demonteres, bør radiatoren demonteres først.
- Koble alle festene fra radiatoren og fjern den.
- Monter en diffusor samt viften på ny del, og utfør monteringen i motsatt rekkefølge.
Radiatoren i bilen erstattes vanligvis kun etter at motoren er nedkjølt.
Det anbefales å erstatte radiator (kjøling) på en servicestasjon.
Inspiser rør og slanger i kjølesystemet og erstatt dem om nødvendig.
Fyll systemet med ny kjølevæske etter at du har erstattet radiatoren (kjøling).
Typer:
- I henhold til bruk av klimaanlegg i bilen:
- For biler med klimaanlegg
- For biler uten klimaanlegg
- I henhold til kjernens moteringsteknikk:
- Montert
- Sveiset solid sammen
- I henhold til konstruksjon på kjerner:
- Med rør
- Med rør og lameller
- Med rør og plater
- Lameller
- Cellestruktur
- I henhold til materiale på kjerner:
- Stål
- Kobber
- Messing
- Aluminium

Informasjon for Radiator (radiator motor)
I moderne biler er det brukt væske og olje radiatorer. De er utformet for å avkjøle de arbeidende stoffer (vann, frostvæske, olje) og sikre normal temperatur i motoren og andre enheter. Radiatoren består av en kjerne, øvre og nedre tanker. Denne enkle, ved første øyekast, er enheten en garanti for en pålitelig kjøretøy drift.
Nesten alle radiatorer består av kjøleenheter og tanker med rør, som er plassert på sidene av kjølesystemet radiator. Mange tynne plater som er montert vinkelrett på rørene er utformet for å forbedre kjølingen ved contra flyt ved bilkjøring eller opprettes av viften. Siden radiatorer er, faktisk, varmevekslere og har funksjonen av varmefjerning, de er plassert direkte foran motoren.
Arbeidsforhold består i det faktum at etter du starter motoren kjølevæske kan varmes opp til 120 grader.
Etter at motoren stopper og væsken kjøler, systemtrykket blitt under atmosfærisk trykk.
Hvis diagnostikk viser at radiatoren er ute av drift, det er en lekkasje, etc., så er det beste alternativet å erstatte det. Det er ikke nødvendig å besøke alle mulige spesialitet butikker og servicesentre. Den beste beslutningen er å besøke vår online butikk og kjøpe radiator her. Du vil spare tid og penger. Selvfølgelig, vi selger mange andre reservedeler som master sylinder, bak lyddemper eller brems booster.
Radiator (radiator motor): Bestselgere
- Kjølermodell: Kjøleribber loddet
- Material: Aluminium
- Bredde [mm]: 399
- Renovert: Helt nye
- Nettmål: 442x322x32
- Material: Aluminium, plast
- Girtype: Manuel girkasse
- Renovert: Helt nye
- Kjølermodell: Kjøleribber satt sammen mekanisk
- Material: Aluminium
- uttak ø [mm]: 32
- Renovert: Helt nye
- Nettmål: 600x338x32
- Material: Aluminium, plast
- Girtype: manuell / automatikk som tillegg
- Renovert: Helt nye
- Kjølermodell: Kjøleribber loddet
- Radiatormaterial: Aluminium
- Girtype: Manuel girkasse
- Renovert: Helt nye
- Innvendig diameter [mm]: 28,5
- Tetningsring diameter [mm]: 28,5
- Tykkelse [mm]: 3,8
- Renovert: Helt nye
- Kjølermodell: Kjøleribber satt sammen mekanisk
- Kjøretøysutrustning: for kjøretøy med/uten klimaanlegg
- innpakningslengde [cm]: 71,0
- Renovert: Helt nye
- Kjølermodell: Kjøleribber satt sammen mekanisk
- Material: Aluminium
- uttak ø [mm]: 32
- Renovert: Helt nye