Fjærer til auto
Avfjæring: vanlige defekter og tegn til feil
- Redusert stivhet
- Bilen endrer kurs spontant under kjøring
- Du kjenner slag mot karosseriet når bilen kjører over hindringer
- Bakkeklaringen til hjulet på én aksel eller på én side er forskjellige
- Karosseriet heller forover ved hard oppbremsing
- Ujevn dekkslitasje
- Korrosjon og mekaniske skader:
- Unormal banking som oppstår under kjøring
- Bilen ruller i svinger
- Bakkeklaringen reduseres
- Svekkede kjøreegenskaper
- Bremselengden øker
Hvordan erstatte avfjæring?
Dersom avfjæringen blir ødelagt må den erstattes. Husk at komponentene må byttes på begge sider av bilen for at de skal fungere riktig. Derfor anbefales det å kjøpe reparasjonssett for fjæringssystem og erstatte dem parvis. Ny del monteres vanligvis som følger:
- Skru løs mutteren på støtdemperstangen i motorrommet
- Løsne festeboltene på hjulet, løft karosseriet ved hjelp av skruejekk, skru løs festene og demonter hjulet
- Koble bremseslangene fra fjærbeinet, skru løs boltene som fester fjærbeinet til bremseklaven
- Støtdemperen demonteres fra monteringssetet
- Defekt fjær demonteres ved hjelp av en spesiell fjerner og en ny monteres på samme sted
Ettersom du må ha spesialverktøy tilgjengelig for å demontere fjæren og det er obligatorisk å justere hjulinnstillingen, bør erstatningen utføres på en servicestasjon.
Bruk et sett til å erstatte opphengsfjærene på hver aksel.
For at erstatningsprosedyren skal være trygg og praktisk, bruk spesialverktøy til å stramme fjærene.
Det anbefales å overlate erstatning av opphengsfjær til verkstedmekanikere.
Typer:
- Etter stivhetsgrad:
- Standard;
- Forsterket
- Variabel stivhet
- Etter formål:
- Heving av fjær
- Senkning av fjær
- Etter aksel:
- Foraksel, fjær
- Bakaksel, fjær
Informasjon for Fjærer
Dessverre, for enkel og komfortabel kjøring er dekk ikke nok. Mer energi og elastiske elementer er nødvendige. For personbiler brukes der sylindriske kveilet kilder. Over tid får fjærer slitasje eller brytes ned. Kontinuerlig bruk av fjærer fører ofte til innsynkning av metall. I dette tilfelle reduseres strømforbruk og fjæringsvei. Suspensjonen begynner å jobbe til det ytterste. Dette resulterer i brekkasje av deler. Men selv disse grunnene er ikke nok for sjåførene å erstatte utslitte eller ødelagte fjærer. De prøver å sette pakninger under fjæren eller noe sånt.
Men på grunn av dette kan suspensjonen utløse før lukking av spolefjærer og, som et resultat, skjer overføringen av harde blåser direkte på kroppen. I en riktig design suspensjon gjør full reise hele veien til myke polyuretan bump stop, som umiddelbart legger ut restene av energi. Pakning fyller luftspalter mellom spoler av våren og grenser fjæringsvei, og dermed transformere det fra en kilde til en gummi ett.
Både foran og bak fjærer gjennomføre viktige funksjoner. De dempe bevegelse av kjøretøyet, hindre sidekrefter, samt gi stabilitet av veien klaring. For å gjøre bilen ser sporty, er det brukt foran fjærer med senking. De kan redusere kast av bilen, øke sin stabilitet og kontroll på veien. Mer rigid foran våren reduserer turnability av bilen, men det blir mer kontrollerbar. Du må innse at kjøring på en reloaded bil er svært farlig.
Hvis du vil at bilen for å tjene deg lenge, er det nødvendig å erstatte gamle fjærer med nye som tilsvarer din bilmodell. Du kan finne høy kvalitet kilder i vår nettbutikk på det mest fornuftige priser. Vi vil bry seg om rask levering. I vår nettbutikk også vil du finne mange andre reservedeler.
Fjærer: Bestselgere
- Monteringsposisjon: framaksel
- Lengde [mm]: 348
- Diameter [mm]: 139, 12
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: bakaksel
- Lengde [mm]: 346,00
- Diameter [mm]: 107
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel
- Fjærform: spiralfjær
- Lengde [mm]: 442, 445
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: bakaksel
- Lengde [mm]: 380
- Diameter [mm]: 126
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel
- Lengde [mm]: 365
- Diameter [mm]: 144,0, 12,5
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: bakaksel
- Chassis: for kjøretøy uten sportsoppheng
- Fjærform: skruefjær med konstant tråddiameter
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: bakaksel
- Lengde [mm]: 352
- Diameter [mm]: 112
- Renovert: Helt nye
- Monteringsposisjon: framaksel
- Fjærform: spiralfjær
- Lengde [mm]: 348
- Renovert: Helt nye