• Skriv ut
  • PDF
  • Acrobat Reader
Artikkel byttes
pluss innskudd 332.751 NOK
du får dem tilbake i bytte for den gamle reservedelen

Når du handler reservedeler som er merket med "byttedel", må du ikke bare betale for prisen på selve reservedelen, men også tilleggsavgiften på den. Ifølge den Europeiske lovgivingen er tilleggsavgiften summen som produsenten skal ha som garanti på at den gamle delen blir sendt tilbake for å repareres for gjenbruk. Når den gamle delen er blitt mottatt vil du få tilbakebetalt tilleggsavgiften. Tilbakebetaling av tilleggsavgift blir kun utført hvis produktet er blitt produsert i Europa. Hvor mye tilleggsavgiften er på bestemmer de som produserer reservedelene. Derfor kan den samme reservedelen ha en pris fra en produsent og en annen fra en annen, og være uten tilleggsavgift for en tredje.

Hvordan fungerer det?

1. Du betaler for den nye delen og tilleggsavgiften.
2. Den nye delen kommer til deg.
3. Gjør den brukte delen klar til å sendes. Tøm evt. del for væske, med mindre det er batterier.
4. Registrer returen av byttedelen i kontoen din på Reservedeler-Online.co.no.
5. Du benytter deg av esken som den nye delen kom i til å returnere den gamle delen. Legg ved fakturaen som du fikk i brevet etter at du utførte bestillingen. Dette gjør at forespørselen din kan behandles hurtigere.
6. Du sender den gamle delen i forsvarlig stand til:
Autodoc GmbH (Retoure - Lager R)
Rhinstraße 132
12681 Berlin
Tyskland
7. Vi sender den gamle delen til produsenten for testing.
8. Som regel tar det 6-8 uker å behandle din bestilling, fra det øyeblikk den gamle delen ankommer oss. Vi informerer deg om resultatene fra produsentens tester av delen.

Hvor fort skal jeg returnere den brukte reservedelen?

Reservedelen som er brukt skal sendes tilbake innen ett år fra den datoen du handlet bytte delen.

Hva er prosedyren for å refundere depositumet?

Hvis undersøkelsen viser at den gamle delen kan repareres vil beløpet bli returnert den betalingsløsing som ble benyttet. Lar det seg ikke gjøre vil de bli stående på din kundekonto hos Reservedeler-Online.co.no.

Hva skjer hvis resultatet av undersøkelsen er negativ?

Vi må informere deg om at tilleggsavgiften ikke kan bli refundert. Vi beholder den undersøkte byttedelen på lageret vårt i 2 måneder. Du kan få delen sendt tilbake til deg hvis du ber om det (returfrakten dekkes av Reservedeler-Online.co.no). Etter 2 måneder på lager, kasseres delen.

Hva er retningslinjene for returnering?

• Kunden må selv betale for retur av den brukte delen.
• Dersom kunden ikke sender inn en brukt del vil ikke produsenten tilbakebetale depositumet men ta det som en kompensasjon.
• Hvis det er store skader eller sprekker i kroppen til den brukte delen vil ikke kunden få depositumet betalt tilbake.
• Hvis det sendes inn en annen brukt del enn det er varslet om, som en starter i stedet for en generator, vil ikke depositumet bli betalt tilbake.
• Det er ikke nødveding å kjøpe et produkt av samme produsent for å få tilbake depositumet, så lenge det er et likt produkt. F.eks. bestille bremsecaliper produsert av BOSCH og sende bremsecaliper produsert av TRW i retur.
• Hvis den nye delen ikke har samme egenskaper som den gamle, f.eks. går på strøm i stedet for å være mekanisk, så må du forhøre deg med produsenten om det lar seg gjøre å bytte denne delen. Dette kan gjøres på epost til kundestøtte [email protected].

I HVILKE KATEGORIER FINNER MAN BYTTE DELER?

Krav for brukte deler:
* Instruksjonen er kun til informasjonsformål. Hver enkelt sak vurderes individuelt (hver reservedel gjennomgår individuell undersøkelse av produsenten).

• Bremsecaliper

Kriterier for retur av bremsecaliper:
Byttedelen må stemme overens med produktet du har kjøpt.
Byttedelen må være komplett.
Alt av caliperens føringsstifter, festemidler, koplings- og avluftningsskrue må være med.
Byttedelen har ingen store korrosjonsskader.
Byttedelen har ikke sprekker og er ikke er maskinert.
Kun byttedeler som er egnet for gjenvinning kan tas tilbake og krediteres.
Etiketten på emballasjen må ikke være skitten, mangle eller ha ekstra merker eller skrift.
* Instruksjonen er kun til informasjonsformål. Hver enkelt sak vurderes individuelt (hver reservedel gjennomgår individuell undersøkelse av produsenten).

Original emballasje:
Deler fra Bosch, Elstock og GKN må leveres i originalemballasjen. Hvis de ikke sendes i original pakke, blir ikke delen akseptert. Dette er krav fra leverandøren.

• Dynamo

Kriterier for retur av dynamo:
- Uidentifiserbare dynamoer vil ikke bli akseptert.
+ Produsentens OE-etikett medfølger, eller det inngraverte OE-nummeret på dynamoen er lesbart/gjenkjennelig.

Korrosjon
+ Dynamoen har ikke vært oppbevart lenge etter demontering, og har ikke spor etter korrosjon på remhjulet.
- Svært korroderte dynamoer.

Skadeomfang
+ Skadet plastdeksel.
+ Manglende rille på fronten og/eller bakre fitting.
+ Kontakten ødelagt før tetningen.
- To manglende riller på fremre og/eller bakre fitting.
- Kontakten er ødelagt nedenfor tetningen.

Helheten for dynamoen:
+ Dynamoen er komplett og montert.
- Demontert eller ufullstendig dynamo.
Ytelsen på den brukte dynamoen må tilsvare ytelsen på den nye. Ellers kan ikke tilleggsavgiften returneres.

• Starter

Kriterier for retur av starter:
+ Enheten er godtatt.
- Enheten er avvist.

Gjenkjennelighet:
- Uidentifiserte startere vil ikke bli akseptert.
+ Produsentens OE etikett medfølger eller det inngraverte OE-nummeret på starteren er lesbart/gjenkjennelig.

Skadeomfang:
+ Sikkingen på huset til releet er ikke skadet.
+ Skadet på plastdelen av releet til starteren.
- Starteren er deformert/skadet, dvs. på grunn av innvirkninger på huset, skadet hus eller slitt pinjong.
- Akselen er sterkt misfarget på grunn av overbelastning (dvs. blå farge på grunn av overoppheting).

Korrosjon:
+ Lo starter non è riStarteren har ikke vært oppbevart lenge etter demontering, og har ikke korrosjonsskader.
- Svært korroderte starter.

Helheten for starteren
+ Starteren er komplett og montert.
- Demontert eller ufullstendig starter.
- Kraftig korrosjon på pinjongen.
- Bakre plate mangler.
- Skadet fremre deksel.
* Instruksjonen er kun til informasjonsformål. Hver enkelt sak vurderes individuelt (hver reservedel gjennomgår individuell undersøkelse av produsenten).

• Drivaksel

Kriterier for retur av drivaksel:
Byttedelen må være av den samme typen som delen byttes.
Drivakselen må være komplett - bestående av den sammenkoblede akselen og begge ledd.
Den sammenkoblede akselen må være rett. Bøyde aksler kan ikke tilbakeføring til originaltilstand.
Den sammenkoblede akselen må ikke være rustet eller ødelagt.
Gjenget på leddene må være komplett og sitte stramt.

• Kompressor, klimaanlegg

Kriterier for retur av A/C kompressor:
Enheten vil bli avvist hvis:
Det er svært korrodert (skadet område >3 cm²).
Ikke alle koplingene for rør er godt dekket med originale lokk.
Akselen kan ikke roteres manuelt ved 360°.
Byttedelen kan ikke identifiseres (navneplaten er uleselig eller mangler).

• Servopumpe

Kriterier for retur av servopumpe:
Byttedelen vil bli akseptert hvis:
1. Den brukte pumpen returneres i originalemballasjen.
2. Pumpen er komplett og samsvarer med delen fra katalogen.
3. Det finnes ingen mekaniske skader.
4. Gjenget er i god stand.
5. Pumpen kan ikke returneres med skadet reimskive og aksel.
6. Det er ingen skader på reimskive, aksel eller adapter.
7. Lokket er ikke skadet eller mangler.

• Styresnekke

Byttedelen vil bli akseptert hvis:
1. Den brukte styresnekken returneres i originalemballasjen.
2. Styresnekken er komplett, dvs. den inkluderer:
- Støvmansjetter
- Trykkslanger
- Parallellstag (hvis det leveres en med den nye delen)
3. Styresnekken ikke sterkt korrodert.
4. Det finnes ingen mekaniske skader, delen ikke er bøyd, funksjonen til tannstangen ikke er svekket og festene ikke er skadet.
5. Parallellstaget(ene) har ikke skade på gjenget, er ikke bøyd eller ødelagt.
6. Hydraulikkslangene til styresnekken og tilhørende deler ikke skadet eller mangler.
7. Akselen og splinene ikke er skadet.
8. Den returnerte styresnekken tilsvarer den nye.

• Lader, oppladning

Kriterier for retur av turbolader:
Byttedelen bør returneres komplett og montert.
Ingen av delene bør være demontert, erstattet eller fjernet.
Byttedelen bør samsvare med den kjøpte turboladeren.

• Innsprøytningsdyse

Kriterier for retur av injektor
Demontert del -> ikke akseptabelt
Manglende dyse -> ikke akseptabelt
Kriterier for retur av injektor
Skadet kontakt -> ikke akseptabelt
Ødelagt kontakt -> ikke akseptabelt
Smeltet kontakt -> ikke akseptabelt
Skadet trykkrørstuss -> ikke akseptabelt
Skader på hoveddelen av injektoren, forårsaket av upassende håndtering (dvs. hammer) -> ikke akseptabelt
Skadet på setet til tetningen -> ikke akseptabelt

• Innsprøytningspumpe

Byttedelene aksepteres hvis:
Den returnerte byttedelen må være av den samme typen som den nye delen.
Innsprøytningspumpen er komplett.
Ingen skader.
Kontrollventilen ikke er skadet

Byttedeler som har følgende defekter kan ikke returneres:
Demontert
Manglende deler
Kraftig korrosjon

• Startbatteri

Krav for brukte bilbatterier:
Produsentene pålegger ikke spesielle krav for brukte bilbatterier. Til tross for det, anbefaler vi på det sterkeste at du ikke åpner brukte batterier og ikke tapper av væske (elektrolytter) fra dem, da dette er farlig.

Hvordan returnere et brukt bilbatteri
1. Ta det brukte batteriet med til lageret vårt på denne adressen: Autodoc GmbH (Retoure - Lager R) Rhinstraße 132, 12681 Berlin, Tyskland.
2. Lever inn det brukte batteriet på en gjenvinningsstasjon, servicestasjon for biler, bilverksted, bensinstasjon eller andre foretak som samler inn brukte batterier i lokalsamfunnet ditt.

Viktig! Tilleggsavgiften vi pålegger, refunderes ikke av offentlige innsamlingspunkt for avfall eller gjenvinningsstasjoner. Du har imidlertid mulighet til å bevise at det brukte batteriet er returnert ved å fremlegge bevis (for eksempel en kvittering). Når du fremviser et akseptabelt bevis, vil vi refundere tilleggsavgiften.

• Tenningsmodul

Kriterier for retur av fordeler (tenningsregulator):
Enheten bør ikke ha tegn på alvorlig korrosjon.
Fordelerlokket bør ikke mangle.
Kontakten kan ikke mangle.
Enheten må være komplett.
Uidentifiserbare fordelere vil ikke bli akseptert.

• Clutchplate
• Trykkplate, clutch
• EGR-ventil
• Dysestamme
• Høytrykkspumpe
• Rattstamme
• Styreapparat, brennstoff innsprøytning
• Luftmengdemåler
• Pumpe-dyse-enhet
• Drivledd
• Kompressor, trykkluftanlegg
• Kardangaksel, akseldrift
• Styreenhet, innsprøytningsanlegg
• Mengdeler, innsprøytningsanlegg
• Kontrollenhet, tenningsanlegg
• Oppvarmings regulator
• Eksosspjeld, motorbremse
• Matemodul, ureainnsprøytning
• Slavesylinder, servostyring
• Styreapparat, tomgangsregulering
• Styringssett
• Styreapparat, bankesensor