Kjølevæsketemperatursensor til auto
Temperaturføler for kjølevann: vanlige defekter og tegn til feil
- Mekaniske skader:
- Økt drivstofforbruk
- Motoren fungerer ujevnt eller kveles på tomgang
- Feilfunksjon på kjøleviften
- Synlig frostvæske lekkasjer i området rundt komponenten
- Kjølevæskenivået i systemet reduseres
- Skadet ledningsnett:
- Temperaturindikatoren forandrer ikke posisjon eller avlesninger som åpenbart er feil
- Mørk farge på eksosgassene
- Svekkede kjøreegenskaper
- Motoren bruker lang tid på å varme opp eller overopphetes raskt
Hvordan bytte ut temperaturføler for kjølevann?
Komponenten bør erstattes dersom den er defekt. Dette kan utføres på egenhånd. Prosedyren kan variere forskjellige merker, men vanligvis bør du utføre følgende handlinger for å erstatte sensoren:
- Stopp spenningsforsyningen til batteriet
- Tapp av kjølevæske fra systemet om nødvendig
- Lokaliser sensoren og koble fra ledningene
- Skru løs sensoren ved hjelp av en skrunøkkel
- Rengjør overflaten og behandle den med grafittsmøring
- Monter ny komponent
Samtidig som du erstatter sensoren, anbefales det å skifte tetninger og kjølevæske, samt se etter feil på ledninger og tilkoblinger. Om nødvendig, skal de rengjøres for oksidasjon.

Informasjon for Kjølevæsketemperatursensor
Kjølemiddelføleren i kjølesystemet er serielt forbundet med temperaturføleren. Den er laget av et materiale med en negativ koeffisient av resistens. Når temperaturen øker, følermotstand reduseres, strømmen i kretsen øker og temperaturen Point er mer bøyd og registrerer en høyere temperatur (i tilfelle av et diagram sensor merke på diagrammet flyttes til større verdier). For å teste arbeidet sensoren indikatoren frakoble og feste kontakten utgang når tenningen er på.
Hvis kjølemiddelføleren er feilfri, bør dens pekeren avledes opp til maksimal avlesning. Å sjekke kjølemiddelføleren fjerne avhengighet av motstanden av sensoren fra temperaturen. For å gjøre dette, bør kjølemiddelføleren fjernes. Deretter dyppe den i vann og koble ohmmeter mellom avfølerutmatningen og sin sak. Litt etter litt oppvarming vannet, bør du måle motstanden ved forskjellige temperaturer og sammenligne dataene med parametrene denne sensoren, garantert av produsenten.
Forskjellige motorer har forskjellige sensorer med forskjellig temperatur avhengighet av motstanden.
I dieselmotorer er det benyttet to-element kjølevæske sensorer. Et av elementene er brukt i kjølemiddelføleren linje. Den andre en benyttes i styreledningen for stearinlys forvarming. Begge elementer er sjekket på samme måte (ohmmeter er koblet mellom utgangen av det tilsvarende element og selve sensoren og ikke mellom utgangene av sensoren). Men som regel er det forskjellige temperatur dependences av motstand. Sensordata i kataloger og reparasjon håndbøker er ofte gitt til en viss temperatur. Således, angir de hvilken type sensor og verdien av sin motstand mot et enkelt punkt.
Hvis det er noe galt med din kjølemiddelføleren, kan du besøke vår nettbutikk. Her finner du alle nødvendige deler til rimelige priser og rask levering. I vår nettbutikk finner du også mange andre deler - gassfjær, tennplugger, bremsesko og andre.
Kjølevæsketemperatursensor: Bestselgere
- Tilkoblingsantall: 2
- Temperaturområde [C]: 25, 80
- Farge: Blå
- Renovert: Helt nye
- Tilkoblingsantall: 2
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med tetningsring
- Vekt [kg]: 0,01
- Renovert: Helt nye
- Utvendige gjenger [mm]: M 12x1,5
- Antall stikkontakter: 2
- Nøkkelvidde: 19 mm
- Renovert: Helt nye
- Gjengemål: 20 mm
- Tilleggsartikkel / tilleggsinfo 2: med tetningsring
- Pluggkabinettform: firkantet
- Renovert: Helt nye
- Antall stikkontakter: 2
- Tilleggsvare / tilleggsinfo: med tetning
- Lengde [mm]: 64
- Renovert: Helt nye
- Fabrikasjonsnummer: ECT-VW-000
- Skruelengde under hode [mm]: 20
- Renovert: Helt nye
- Tilkoblingsantall: 2
- Farge: svart
- Nøkkelvidde: 22
- Renovert: Helt nye
- Tilkoblingsantall: 4
- Tilleggsvare / tilleggsinfo: med holdefjær, med tetning
- for OE-nummer: 059 919 501 A S1
- Renovert: Helt nye





































